Zonguldak Limanı

  • Yıl : 2018
  • Lokasyon : Zonguldak
  • Kategori : Kentsel Tasarım
  • Ödül :
  • Ali Sinan : Ali Sinan
  • Nehir Bera Biçer : Nehir Bera Biçer
  • Elif Yılmaz : Elif Yılmaz
  • Buğrahan Baran :
  • Dicle Taşkın :
  • Bünyamin Çam :
  • Kadri Atabaş :
  • Yiğit Acar :
  • Utku Karakaya :
  • Müge Krusa :
  • Renato Bici :
  • Okan Mutlu Akpınar :
  • Mehmet Çıkrık :
  • Murat Memlük : 1
  • Seda Özçelik :
  • Sevgi Çalı : 1
  • Beliz Bediz Sinan :
  • Cem Dursun :
  • Gökhan Yıldırım :
  • Hasan Okan Çetin : +1
  • Nuran Özkam :
  • Olsi Kafeja :
  • Esra Bor :
  • Özlem Kaya :
  • Başak Kalfa :
  • Tuğba Kayakök :
  • Derya Güngör :
  • Farzad Golghasemi :
  • Jülide Arzu Uluçay :
  • Sonat Özcivanoğlu :
  • Batuhan Çelebi :
  • Gökçe Nur Çelebioğlu :
  • Hamide Rıhtım :
  • Hanie Fatouraee :
  • Hüseyin Kezer :
  • İbrahim Ekinci :
  • Ezgi Keskin :
  • Mustafa Demir :
  • Serkan Çetin :
  • Zeynep Damarsan :
  • Coşan Karedeniz :
  • Mert Akay :
  • Merve Nur Doğan :
  • Olgu Çalışkan :
  • Ayşegül Aktaş :
  • Sercan Deniz :
  • Yusuf Fırat Kılıç :
  • Halil Baha Akyar : +1
  • Dinçer Dönmez :
  • İrem Özkan :

Proje . Zonguldak Limanı Kentsel Tasarım Projesi
Müşteri . Zonguldak Valiliği
Alan . 3.000m2 kapalı 30.000 m2 toplam Yer . Zonguldak  Yıl . 2018  Durum . Uygulama Projesi
Program . Kentsel Tasarım, Rekreasyon Alanı, Kent Meydanı, Ticari Birimler, Sanat Atölyeleri, Spor Alanları

Proje Ekibi . Ali Sinan, Bahadır Aytuğ Aydoğdu, Elif Yılmaz, Halil Baha Akyar, Hasan Okan Çetin, Murat Memlük, Sevgi Çalı, Nehir Biçer

Suya Dokunmak…

Karadeniz’in kent merkezine nüfus ettiği, deniz ile dağ arasında sıkışmış ve bu sıkışmışlığın içerisinde kendi dinamiklerini ortaya çıkarmış bir kent Zonguldak. Geçmişte kömür ile var olmuş; bugün ise kömürün bıraktığı mirası ortaya çıkararak kendini tekrar var etmeye hazır…

Bu dönüşümün başlangıç noktası olarak kömür ile denizin buluştuğu yer olan limanı kabul etmek yanlış olmayacaktır. Yıllarca kömürün taşınması için kullanılan Zonguldak Limanı süreç içerisinde değişime uğramış ve bir çöküntü alan haline gelmiştir. Tarihsel süreçte önemli bir rol üstlenen bu limanın halk tarafından rahatlıkla kullanılamaması dönüşüm vaktinin geldiğinin temel göstergesidir.

Bu anlamda projenin üstlendiği rol Zonguldaklılar ile kıyıyı tekrar bir araya getirmektir. Valilikten başlayan kıyı bandında yapılacak yeni düzenlemeler ile yaya sürekliliğini ve kentlinin kıyıya erişimini sağlamak temel amaçtır.

Valilik ve tünel arasında yer yer iskeleler kullanılarak denizle karanın ara kesitinde yürüyüş alanları oluşturulmuş ve kentten denize doğru ve kıyı boyunca yaya yolları önerilmiştir. Bu sürekliliğin içerisinde kullanıcıların suya temas edebileceği yeni alanlar yaratılmış ve bu alanların 24 saat aktif kullanımını sağlayacak ticari mekanlar önerilmiştir.

Şüphesiz ki halk arasında çekek olarak adlandırılan küçük balıkçı teknelerinin yanaştığı ve bakımlarının yapıldığı alanlar bugün büyük oranda işlevlerini kaybetmiştir. Bu alanlar atıl konumlarıyla kentlinin suya temasını da engellemektedir. Proje; bu tür mekanların tekrar gözden geçirilerek kentlinin rahatlıkla kullanabileceği bir dönüşümü vaat etmektedir. Bahsi geçen çekek mekanlarının geçici kullanım amaçlı düzenlenmesinin yanında kıyı boyunca sosyal ve ticari işlevler bir araya getirilerek canlı ve hayat dolu bir kıyı bandı oluşturması düşünülmüştür.